Twikey Blog


Zonder gedoe een zakelijke incasso opzetten? Het kan!

Debiteuren die altijd op tijd betalen: het is de droom van elke ondernemer. Helaas is de praktijk weerbarstiger. Toch kunt u meer doen dan u denkt, bijvoorbeeld met een zakelijke incasso. Hiermee kunt u ‘automatisch’ bedragen laten afschrijven van de rekening van uw zakelijke klant. Interessante bijkomstigheid: uw klant kan de incasso niet terugboeken. Dat zorgt voor een aanzienlijke verbetering van uw debiteurenrisico!

Veel meer zekerheid met zakelijke incasso

Zakelijke incasso’s verschillen van ‘normale’ (core) incasso’s. Het belangrijkste verschil is dat uw debiteur bij zakelijke incasso’s geen mogelijkheid heeft tot storneren. Bij normale incasso kan dat wel: zelfs tot 8 weken na de incassodatum zonder opgaaf van reden. Zakelijke incasso’s geven dus meer zekerheid dat u bedragen daadwerkelijk kunt innen. Vroeger was er ook een tijdsverschil in uitvoering maar sinds 20 november 2016 is dit niet meer van toepassing.

Veel gedoe?

Zekerheid is mooi, maar hier staat wel iets tegenover. Namelijk dat uw debiteur de zakelijke incasso zélf moet registreren bij zijn bank. En daar gaat het nog wel eens mis. Uw debiteur vergeet om het te regelen. Of het (papieren!) formulier bevat een fout waardoor de machtiging ongeldig wordt. En dat betekent dat de hele procedure weer opnieuw opgestart moet worden. Met alle vertraging van dien én uw debiteurenrisico blijft onverminderd hoog. Ondernemers vinden daarom nogal eens dat het opzetten van een zakelijke incasso teveel ‘gedoe’ geeft en kiezen gemakshalve voor een normale incasso die minder zekerheid biedt. Onterecht!

Met Twikey regelt u wél eenvoudig een zakelijke incasso

Om uw zakelijke incasso succesvol tot stand te laten komen, is het zaak om het proces zo eenvoudig mogelijk te maken voor uw debiteur. En dat is precies wat Twikey doet. Via Twikey kunt u geheel digitaal uw zakelijke machtigingen afsluiten. Daarmee reduceert u de foutgevoeligheid tot nagenoeg nul en het werkt bijzonder snel. Uw debiteur heeft de incasso binnen paar kliks geregeld. Op een manier die past bij uw bedrijf. Dit kunt u overigens niet alleen toepassen voor uw Nederlandse zakelijke klanten, maar ook voor uw klanten in België.

Zo werkt het

Twikey werkt heel gemakkelijk, zowel voor u als voor uw klant. Via bijvoorbeeld een e-mail, app of website geeft uw debiteur goedkeuring voor de zakelijke incasso. Vervolgens wordt hij online doorgestuurd naar zijn eigen bank waar hij de incasso automatisch kan registeren en accorderen. Snel en foutloos. Twikey heeft haar systeem ontwikkeld samen met de banken. We gebruiken de SEPA standaarden en voldoen vanzelfsprekend aan alle wettelijke verplichtingen. Dankzij deze samenwerkingen kunnen we uw debiteur automatisch doorsturen naar zijn eigen vertrouwde bankomgeving. En dan is de zakelijke machtiging zo geregeld.

Nog meer voordeel

Via Twikey kunt u uw zakelijke incasso’s opzetten, beheren en incasseren. Wij zorgen ervoor dat de communicatie met uw klanten geheel in uw eigen huisstijl verloopt. U kunt Twikey stand-alone gebruiken, maar u kunt het ook koppelen aan uw eigen systemen zoals ERP en CRM-software. Geen papierwerk meer en meer financiële zekerheid. Dat is de oplossing van Twikey.

Meer weten? Neem dan contact met ons op.